Höstblåsor, eller svinkoppor?

 
I lördags drabbades båda barnen av jätte hög feber och var mycket dåsiga. De sov mycket, i korta stunder.
I söndags upptäckte vi, på Diesel först, att det uppstod en mängd varfyllda blåsor på hakan. Och de spred sig snabbt, efter en fjärdedel utav dagen hade han blåsor runt hela munnen. Och vi upptäckte även att Paulineh hade en blåsa på hakan, och efter en timma kollar jag på henne igen och upptäcker att ytterligare två blåsor har kommit till runt hennes mun.
 
Jag ringde först min mor om råd, och sedan 1177. Jag hade i huvudet att det antingen kunde va vattenkoppor eller svinkoppor. Sköterskan jag pratade med, som jag beskrev dessa blåsor för, sa att det med största sannolikhet är svinkoppor. Hon sa att får barnen mer feber, eller mer blåsor skulle jag kontakta vårdcentralen här i Vimmerby.
 
Strax efter samtalet kollar jag på Diesel kropp och ser att det kommit tre blåsor på hans bröst. Senare på kvällen ser jag också att det kommit ännu fler på hans bröst och runt munnen.
Idag när jag gick igenom hela hans kropp så har han små blåsor på fötter, händer, ben, och to.m en på örat. Jag gick in på nätet och kollade lite, då dagis sa att höstblåsor och svinkoppor är mycket lika. Och det stämmer visst.
 
Paulineh har blåsor i munnen, likaså Diesel. Men nyss upptäckte jag att man kan få det också om man har svinkoppor. Så, hur tusan ska jag veta vad som är vad?
 
De som haft svinkoppor säger att de får gå till läkaren och får en salva, men hon jag pratade med på 1177 sa bara att jag skulle kontakta vc om de fick mer feber och fler utslag?! Vet varken ut eller in. På vårdguiden's hemsida står det att man kan vänta ut svinkoppor, men stannar de i över en vecka ska man kontakta vc för antibiotika.
Vem ska man lyssna på? Jag kanske trotts allt borde kontakta vc redan nu, för att få deras utlåtande?
 
Deras blåsor ser inte bra ut!
 
'
 

Kommentera här: