Läkarbesök x 2

Igår fick vi åka till akuten i Västervik. Det fanns inga tider kvar i Vimmerby (blev bara glad av det!). De tog en himla massa blodprover, i fingrar och armar. Flera stycken rör med blod. De undersökte min arm, kände på den, klämde på den, böjde fingrarna och tummen, handleden etc. Smärta!!
 
 
Onsdag 26/2. Klockan kvart över tio var vi på akuten i Västervik.
Rodnaden i handen och på handleden ökade i takt med att de undersökte. Först var det en sköterska som undersökte den, hon tog även temp och visst hade jag feber (vilket jag visste). Hon tog också sänkan på mig.
Sedan fick jag sitta ner och vänta på en läkare.
 
Väntade och väntade. Vid halv tolv fick jag komma in till läkaren. Hon undersökte den. Hon kände och tittade. Efter mycket funderingar och frågor, fick hon gå och hämta en annan läkare. Det dröjde säkert 30minuter innan de kom tillbaka. Även den läkaren blev fundersam och kunde inte säga något, mer än utesluta nässelutslag och rosfeber. De fick kalla dit ännu en annan läkare. Och det dröjde av minst en halvtimma till innan den 3.e läkaren kom in. Han kollade, kände, böjde fingrarna men kunde inte heller avgöra vad det kunde vara. Så han gick ut igen, och efter tio minuter kom han tillbaka med ytterligare en läkare med sig. De undersökte och han, den 4.e, kunde konstatera att det var en infektion, ej inflammation, i handen och handleden. Sänkan var lite högre än normalt.
 
Det dröjde ca 30 minuter till innan sköterskan kom in och tog 6st rör med blodprover. Sedan fick jag gå ut i väntrummet igen. Vid halv tre kommer första läkaren och talar om att de misstänker en infektion men att de nu väntar på de sista blodprovs svaren. Så jag fick sitta ned en liten stund till. Tio över tre kommer hon tillbaka och jag får följa med in till undersökningsrummet igen. Där talar hon om att de "tror" jag fått en mjukdels infektion i handen och handleden. Jag ska få gå på  olika antibiotika kurer i 7 dagar och få handen lindad för att inte utsätta den för onödigt mycket "böjningar" m.m. Och tunga lyft med den handen ska jag undvika. Hon ber mig återkomma under morgondagen igen för att de vill kolla upp så det inte har blivit värre. Fem minuter senare kommer en sköterska in och lindar om min hand och handled. Sedan får vi åka hem.
 
 
 
Torsdag 27/2. Redan vid åtta idag var vi iväg och satt i bilen. Vid nio var vi framme på akuten igen. Det dröjer ett litet tag innan jag får komma in till en sköterska. När jag väl får komma in, kollar hon blodtrycket, tar temp, kollar på handen och tar ytterligare nya blodprov - men denna gång "bara två. Ett stort rör och ett mindre. Sedan får jag gå ut i väntrummet igen.
 
Klockan tio ropar läkaren in mig. Hon förklarar att de inte kan komma på vad felet är, förutom att det är en infektion. Hon berättar att det Kan vara en infektion i nerverna/lederna i handleden och då finns det inget de kan göra utan bara säga bye bye till handen (hennes egna ordval). Men eftersom handen och handleden har minskat i svullnad och rodnaden med tycker hon att det lutar åt det bättre hållet. Det är då hon talar om att den ena antibiotikan jag fick var en utav den starkare sorten, hon frågar då hur jag mått efter intaget under gårdagen av tabletterna. Hon ber mig vänta kvar tills blodproven är klara och sänkan så hon kan se om det har förändrats något.
 
Klockan tolv kommer hon ut i väntrummet och talar om att sänkan gått ned sedan gårdagen och att jag får åka hem. Men ska snabbt återkomma om det börjar svullna upp igen. Dock var de lite oroliga för att jag fortfarande har ont..
 
Så idag har jag intagit soffläge, struntar i hemmet och vilar, vilar och åter vilar! Barnen leker snällt (än så länge). Och nu hoppas jag antibiotikan hjälper så att jag blir helt återställd igen!!
 
Det blir sängen tidigt ikväll - den saken är säker!
 
 

Kommentera här: