Det är lätt att luras av folks "perfekta" liv.

Ofta ser man personer som har det så bra, barnen är sååå snälla och lyssnar alltid. Föräldrarna är sååå kära och allt är bara sååå bra - Den perfekta familjen helt enkelt. Det är alltid städat. Det är alltid myskvällar, god mat, restaurang besök ... Ja, listan kan göras lång. Men är det verkligen så bra som dessa personer få det att se ut? Nej. Inte alltid. Jag vet inte varför folk inte kan gå ut och vara ärliga med sina liv, med sina kärleksgnabb man har, att barnen inte lyssnar, att de är olydiga, att man skriker på dom, tjatar gnatar, att det går lite sämre i skolan osv osv osv.. Vad är det man försöker dölja bakom dessa perfekta kulisser? 

Jag tror vi alla har lagt ut en sådan text eller bild där vårat liv låter så perfekt, varför? Vad är det vi vill få ut? Är det att vi inte är sämre än alla andra? Är det att vi vill skryta med hur vi har det, som att det ska ge oss mer status som människor? Eller vad handlar det om? Varför kan vi inte lägga ut bilder på "det verkliga" istället?
Jag är en sådan person som verkligen säger allt rakt ut när det kommer till barnen osv, men jag vet om folk i min närhet (där man också få höra heeela sanningen från den andre partnern, vännen etc) och det är inte alls den bild man får i de sociala medierna - snarare tvärtom - Det Är Kaos! 
Kanske är man rädd att folk ska säga sanningen, den där hemska sanningen, som man innerst inne vet, är sann? 
Det kanske är dags att gå isär, det kanske är dags att be någon om hjälp när det kommer till ens barns sätt och attityd. Kommentera gärna vad Du tror. 

Jag försöker lägga upp allt från min vardag så "verkligt" som möjligt, men ibland känns det för bra ändå. I vissa fall och vissa stunder kanske det är så, i just det ögonblicket. Men sen då? Resten av tiden? Ingen är perfekt.

Låt mig visa en bild jag la in idag på instagram. 
Vad väcker denna bild för tanke hos er? 
 - Mysigt stund på dagen då man bara behöver fokusera på det man gör medan ovädret viner ute?
 - En bra dag att ta tillvara på att läsa utan stress och stim?

 
Och en annan bild som jag la ut för ett tag sedan:
En mysig kräftskiva ute hos min far med glada barn och glada vuxna.. 
Visst?
 
 
Nej! Dessa bilder visar inte min verklighet egentligen, även om jag inte "ljuger" i de texter jag skriver så förändras verkligheten på bara sekunder. 

Kort efter att den första bilden/bilderna togs kom sonen hem från skolan - så det var bara att blåsa ut ljusen, lägga undan skolboken och umgås med honom. På sätt och vis mysigt, men en trött och högljudd son är inte alltid det man vill ha.. 

Och bilderna under kräftskivan - barnen blev jätte trötta under kräftskivan och började bråka. Min far kunde inte äta sina kräftor (de var köpta och smakade skunk) och min man blev jätte sur för hela situationen som uppstod - kvällen slutade ganska snabbt och vi gick och la oss. 
 
Det är precis detta jag menar! Det verkar så perfekt och vi tillåter oss ibland inte att avslöja hur kvällen/dagen faktiskt slutade - var det i kaos eller var den bra hela dagen? 

En bild jag la ut, som jag faktiskt tycker symboliserar en bra dag, en äkta bra dag som faktikst var perfekt i mina ögon, var när vi var på Kolmården. Jag, mina barn och min mor. Där pratar bilden mycket för sig själv.
 
Lämna era åsikter och tankar. Det är rolgit att höra från fler hur ni tänker. Hur ni resonerar. När ni lägger ut bilder på era små prinsar och prinsessor, när ni visar era fina garderober och barnrum - vad har ni för syfte med att visa det? Samma sak när ni har handlat kläder, vad vill ni visa? Att ni har pengar? Att ni skämmer bort era barn? (Jag säger inte att jag inte gör detsamma.. Så tolka mig inte fel). Vad vill ni visa med att ni ska på fest? Att du och din älskade äter ute på restaurang? Att ni är det perfekta paret? Att erat förhållande är såå bra? Tell me! 

Jag gör inga påhopp, givetvis får man göra precis som man vill och kanske tänker man inte på att man gör det. Kanske tänker man inte på konsekvenserna utav det - din bild kanske bidrar till att en mor eller far tar sitt liv, att ett barn blir slagen - ja, en liten ytte bild kan få stora konsekvenser som man kanske inte alltid tänker på (kanske bara sådana lustiga typer som jag, vem vet). En bild kan ge tusen konsekvenser - kanske lilla Annas föräldrar inte har råd att skämma bort henne så mycket som hennes kompisars föräldrar, som gärna visar upp det högt och lågt... 


 

Kommentera här: