Fredag med en glimt av jobb

Godmorgon! 
Eller för mig var det godmorgon för ca 3 timmar sedan men ändå.. 

Barnen gick till skolan för ca 40 minuter sedan och jag sitter här nu och väntar på att tiden faktiskt ska gå. Jag ska in och jobba en stund idag hos en ny kund. Alltid lika spännande! Och då får jag chans att visa framfötterna och så hoppas jag att denna kund blir nöjd och att jag får fortsätta där. 

Men som sagt innan dess har jag lite tid att fördriva här hemmavid. Dock har jag redan hunnit med alla sysslor som jag planerade att göra innan jag åker, det är några få kvar och de tar jag precis innan jag far. 
Min buss går vid elva nämligen.. 

Då kan man ju fråga sig varför jag går upp vid kvart över fem? Jo, när alarmet ljuder går jag upp och går ut med hundarna. Efter det gör jag kaffe och plockar ur Js väska och gör rent hans shaker, gör frukost (i shakern med mjölk, havregryn och oboy), fyller på nytt vatten i hans vattenflaska och sedan ställer jag in de två i kylskåpet. Sedan börjar operation väckning av J! Det är nog det som tar längst tid på morgonen, att väcka min käre sambo. Han har svårt att vakna på morgonen och ännu svårare att faktiskt gå upp ur sängen. Kalla det vad ni vill, men mycket beror på hans puls och hjärtslag och om jag ska vara helt ärlig är det nog en del som beror på att han somnar så sent. Haha.  

När man försökt väcka gubben till liv och klockan blir sex, då är det dags att väcka barnen och se till att de kommer upp. Detta brukar vara betydligt lättare än så länge och om de somnat i god tid, vilket de ofta gör. Vi börjar nattningen runt sex, halv sju med tandborstning och godnattsaga. Vid sju, senast halv åtta ser vi att barnen helst ska sova då sömn är så otroligt viktigt för barn som växer och tyvärr tror jag att en hel del föräldrar misssköter detta eller inte tänker så som vi gör. Men jag tror ju (och hoppas!) att alla vet om att barnen växer när de sover?! 

I alla fall, när barnen vaknat och tagit på sig är det dags för frukost - här börjar min lilla kamp. Vid denna tiden brukar J vakna om han inte gjort det innan kan jag tala om.. 
Det är vid frukosten livet brukar börja. Det är alltid någonting som är fel och tar jag inte en ordentlig diskussion med barnen (framförallt med D anser jag det är extra viktigt) så kommer morgonen bara innebära skrik, bråk och tjafs. Sedan gör detta smaltalk inte alltid någon nytta eller större intryck och då blir morgonen lite tuff.  Efter frukosten är det tandborstning och sedan packas frukt och ytterkläderna tas på och barnen går sedan iväg till skolan.

Nu har jag sammanfattat morgonen väldigt mycket och allting tar ganska lång tid och jag vill inte stressa mina barn mer än vad som behövs och då jag vet hur lång tid allting kan ta är jag alltid ute i god tid. Skulle inte barnen gå upp klockan sex, ja då skulle de inte komma iväg till skolan i tid helt enkelt. 
Vet ej om jag sedan innan nämnt min morgonrutin men så ser det ut här hemma så nu vet ni. 
Därför går jag upp kvart över fem varje morgon (vardag, är barnen lediga och jag med, går jag och lägger mig efter jag varit ute med vovvarna och J får ta sig i kragen och gå upp bäst han kan - jag är ju inte hans mamma). 

Ikväll åker min minsta snutt till mormor Anette och ska vara där hela helgen, det var faktiskt mormor Anette som erbjöd sig detta själv och D blev ganska glad fastän han tvivlade lite igår - men jag tror att han är rädd för att vi ska hitta på något roligt med P utan honom.. Fast det skulle vi aldrig göra i detta skede. För oss handlar det om att få tillbaka energi och vila upp oss inför kommande vecka. 
Jag tror inte många kan förstå hur mycket energi det tar att ständigt leva med ett barn som kräver det där lilla extra och att man alltid går och är på sin vakt för vad som ska hända, hemma, i skolan och på fritids. Det är tufft! Men jag har ju typ haft det så enda sedan han föddes så.. 

Och nu vet jag inte vad mer jag ska skriva om men nu har jag fördrivit tiden lite i varje fall. Jag får väl försöka hitta på någonting annat nu. Ha en fin fredag.

Kommentera här: